Abban az esztendőben, amikor nálunk még a Bach-korszak s a
franciák fölött III. Napoleon császár uralkodott, egy évvel a krimi háború
befejezése után és egy évvel a «kis Napoleon» ellen megkísérelt bombamerénylet
előtt, szóval 1857-ben a párizsi büntetőtörvényszék előtt ült mint vádlott egy
zsandármegjelenésű, de nőiesen lágyszívű, szélesvállú, lógó vörösbajszú, 36
éves úriember, akit a közerkölcsök ellen elkövetett bűnnel és vallásgyalázással
vádoltak. Az úriember egy író, aki tizenegyedik éve él visszavonultan özvegy
édesanyjával vidéken, Rouen mellett egy tanyán, ahol írással-olvasással «öli
magát a dicsőségért, amelyben nem hisz». A neve Gustave Flaubert, s a bűn,
amelyért a vádlottak padjára került – egy könyv, a Madame Bovary című híres
regény. Ki ez a Flaubert? S miért híres regény a Madame Bovary?
„Ej, ej, már megint azok a fránya kötelező olvasmányok!”
mondja az ember, és némi szájhúzással nekifog elolvasni általában egy olyan regényt,
amiről még nemigen hallott, vagy a rosszabb esetben már hallott, csupa-csupa
rosszat. A kötelező olvasmányok közül számomra tipikusan a Bovaryné volt ez a
fajta regény (remélem ezzel nem keltem senkiben azt az érzetet, hogy
borzasztóan kulturálatlan lény pötyögi éppen a sorokat).
Amikor ilyen helyzetbe kerülök, általában megpróbálom
felkelteni a saját érdeklődésem a könyv iránt. Ez azért hasznos, mert
így sokkal nagyobb kedvvel állok neki egy „kötelezőnek”, hiszen már saját
akaratból is érdeklődöm a könyv iránt. De erről majd egy másik posztban később.
Így hát adott volt az kíváncsiságom, és végül megtettem a nagy lépést: belevágtam.
És egy nagyon érdekes könyvélménnyel gazdagodtam.

Ez lenne tehát a könyv lassan folydogáló cselekménye. De a
Bovaryné nem az a regény, ahol csak a felszínt kapargatva, a cselekményt
figyelve kell sodródni az eseményekkel: ez a regény megköveteli tőlünk,
olvasóktól, hogy megtanuljunk a sorok között is olvasni. A regény zsenialitása ebben
és a remekül kidolgozott karakterekben rejlik.
Ilyen jól megírt, személyiséggel, igazi lélekkel rendelkező karakterekkel eddigi olvasmányaim során mégsem
találkoztam. A Bovarynében szereplők nem is karakterek, hanem nagybetűs EMBEREK.
Ebben a regényben hús-vér élőlények vannak egytől-egyig. Egyikük sem hibátlan vagy
tökéletes: mindenki esendő és gyarló a maga módján. A hiteles lélekábrázolás
pedig két dolgot szül: egyrészt görbe tükröt mutat nekem, az olvasónak és az
egész emberiségnek. Mind morális értékeinkről, azoknak fontosságáról és az
akkori és a mai társadalom hihetetlenül érdekes párhuzamairól. Másrészt
akaratlanul is érzelmeket váltott ki belőlem a szereplők esendősége. Oh, nem
feltétlenül szimpátiára gondolok itt: érzelmek egész skáláját éltem meg a könyv
olvasása alatt. Dühöt, sajnálatot, undort és tehetetlenséget. Ez mind a
Bovaryné.
Érdemes néhány szót ejteni magukról a szereplőkről is. A
regény a címszereplő, Emma Bovary körül forog. A nő egy igazán megosztó
karakter. Noha zárdában nevelkedett, mégis romantikus kalandregények olvasásával
töltötte idejét, ami későbbi személyiségére is nagyban hatással lesz. A nővé
cseperedett Emma egy igazi álmodozó: a nagy szerelemre vár, szenvedélyekre,
könnyekre és regényes kalandokra. Mindezen álmai elvesznek, amikor hozzámegy
Charles Bovaryhoz. A doktor, noha szereti feleségét, mégsem tudja neki megadni
az igazi boldogságot: Charles egy amolyan átlagos, felszínes, kicsit felületes
ember, aki soha nem tekint igazán a dolgok mélyére. Talán nem is tud. A nő
hamar beleun házasságába, s szinte megutálja férjét, mert akárhányszor ránéz
Charles-ra, az tudtán kívül, de szembesíti a valósággal, s ez csak még inkább
elhidegülésre ösztönzi Emmát. Ugyanakkor az álmait kergetve Emma egyre inkább
elmerül az önzés, a becsvágy és a képmutatás bugyraiban.
Mind Rodolphe és Leon csak egy eszköz arra, hogy Emma
közelebb kerülhessen a regényes ideáihoz. De ha jobban megnézzük, szinte minden
szereplő egy eszményképet bálványoz, s tetteik mozgatórugója is ez a fajta
eszményi boldogság. Hogy megtalálják-e? Nos, szokták mondani, hogy sokszor az
igazán lényeges dolgok a szemünk előtt vannak, csak nem vesszük őket észre.

A regény lefolyása viszonylag lassú: tényleg a karakterekre helyeződik a hangsúly, s tetteik határozzák meg a regény tempóját is. Néhol lassabban haladtam vele, máskor nagyon elkapott… No de, ez nem is az a regény, amin érdemes átrohanni. Minden mondatának jelentősége, jelentése van, nem csak a történet szempontjából, hanem gondolkodni való szempontjából az olvasó számára is.
Végezetül pedig, miért is ajánlom én ezt a regényt? A válaszom:
mert görbe tükröt mutat nekünk azáltal, hogy Flaubert hús-vér embereket
teremtett meg szereplőknek, olyan mély lélektani drámákkal, amelyeken muszáj
elgondolkodnunk, hiszen szélesíti a látókörünket, nem csak a világról, a
társadalomról vagy az emberekről, hanem önmagunkról is.
Borító - A világirodalom remekei sorozat kiadványait nagyon szeretem, egyszerű, letisztult és még belső könyvjelző is van. :-)
Karakterek - Csodálatosan kidolgozott jellemábrázolások. A nagybetűs LÉLEKTANI regény ez.
Stílus - Letisztult és nagyon irodalmi. De hát kéremszépen, klasszikus.
Cselekmény - A regény inkább a jellemekre építkezik, de bővelkedik a könyv megrázó és izalmas jelenetekben is
Összességében 5/5 - Mély nyomot hagyott bennem ez a regény. Rengeteget tanultam belőle, mindenképpen érdemes belevágni, mert nagyon sokat hozzáad az emberhez.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlés